Elbekymmer.

Vincent ligger i sin vagga och sover. Jag sitter vid datorn och har precis ätit lite pastasallad. Det var hur gott som helst och jag tänker nog äta det imorgon också. Det blev ju lite över så det blir en perfekt lunch imorgon.

Idag har jag bråkat och fixat och donat med vårat elbolag. Förra veckan fick vi en räkning på elen här. 696 kronor låg den på. Det var ju helt okej, tills jag fick veta att det bara var för tre dagar. Det är alltså 232 kronor om dagen. 7192 kronor för 31 dagar. Det är helt sjukt mycket. Våran hyra ligger på typ samma belopp. Så jag gjorde ett elavtal. Från att betala 141 öre per kwh, så betalar vi nu 110 öre per kwh. Men med det nya avtalet så är vi uppbundna i två år. Idag ringde jag till elbolaget och frågade hur mycket denna månads räkning skulle ligga på. Jag behövde vara lite förberedd på hur fattiga vi skulle bli denna månad. 4047 kronor ligger denna månads elräkning på. Jag kan inte ens fatta att det är så dyrt med el. Hade vi tecknat avtalet när vi flyttade in så hade vi fått en elräkning på 3048 kronor. Det är fortfarande mycket pengar, men inte lika mycket. Jag vet att elen blir dyrare nu när vi är nyinflyttade eftersom att elementen fick jobba som attan första veckorna. (hon som bodde här innan oss hade inte varit hemma sen i somras, så allting var typ avstängt) Men att det skulle bli så dyrt kunde jag inte tro. Jag håller just nu på att kollar upp andra elavtal. Jag behöver ett elavtal med kortare bindningstid så att vi kan teckna ett nytt avtal med fast pris till våren, då elen är som billigast. För en boendekostnad på 11.000 kronor varje månad har vi verkligen inte råd med. Speciellt inte nu när jag är mammaledig.
Jag har pratat med lite folk och det är ingen som verkar fatta att det är så dyrt. Det ska inte vara det. Vi förbrukade tydligen 2771 kwh förra månaden. Det kan inte stämma. Jag har använt torktumlaren två gånger sen vi flyttade in här, vi kör diskmaskinen en gång varannan dag, vi har defenitivt inte för varmt, vi stänger av alla apparater (inte stand by), vi försöker att hålla dörrar och fönster stängda så de inte står öppna i onödan o.s.v. Vi har verkligen snålat med elen för att vi inte ska få en sån elräkning. Men det fick vi iallafall. Det känns supertråkigt! Så idag har jag ägnat hela denna dag åt att försöka förstå vad det är som är fel. Sen har jag kollat upp olika elbolag och jämfört priserna. Så har jag skrivit ner massor med olika förslag på ett papper och när Zacke kommer hem ska vi gå igenom dom tillsammans och sen bestämma vad vi tycker verkar bäst. Det var det, det.

Nu ska jag kolla igenom påsen med kläder som Vincent fick av Gunillas syster, sen ska jag slappa och kolla på tv eller någonting. Jag orkar INTE sitta mer vid den här datorn nu.

Puss och Kram!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Men fy så hemskt. Ja vet hur du känner dig. Ja har precis haft en sammandrabbning med 3. Ja har ca betalt ca 10 loppor till dem den senaste 3 månaderna

2011-01-05 @ 20:11:09
Postat av: Mia

energibolaget ger dig 10% på det avtal du har idag

2011-01-08 @ 10:10:19
URL: http://miaed.zoomin.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0